LIEFDEWERK  IN BANDO

kortgezegd is de mens onder te verdelen in 4 types mensen

  • en dan als eerste de mensen die in het leven hier vooral  denken te zijn om te  winnen, ergens gewoon de beste, de slimste of de sterkste in te willen zijn. Ik denk hier zelf eigenlijk vooral aan mijn eigen vader die eigenlijk altijd in een competitie leefde om werkelijk de beste muzikant te willen zijn en er werkelijk tot in ver in zijn leven heeft willen proberen die 1e plaats te willen beharen. Maar helaas is hij altijd in zijn Frysk Orkest de 2e fluitist en slechts de plaatsvervangend 1e fluistist geweest. De werkelijk 1e fluitist heeft hij als definitieve plaats nooit in zijn leven behaald, hoe goed hij daar ook zijn best voor had willen doen om die eerste plaats werkelijk definief te willen behalen. Zelfs maakte het hem niet uit in welke stad het zou zijn. Hij vond het prima om naar een heel andere plaats te willen gaan verhuizen wannee hij maar werkelijk echt de eerste plaats definiteif zou weten te behalen.
  • Als tweede bestaat dus het type mensen die hier op de wereld zijn gekomen om voortdurend een bijzondere presentatie te willen leveren of zichzelf gewoon goed willen leren presenteren, misschien wel  in alle eenvoud en het  meest herkenbare, zichzelf dus gewoon in de wereld willen neerzetten als iemand die zich geweldig goed kan presenteren. Ik denk hier dan gelijk aan het voorbeeld van de Nederlandse acteur Louis Bouwmeester. Hij kon werkelijk zo goed acteren of toneelspelen, waardoor het helemaal niet meer belangrijk was of de mensen hem letterlijk konden verstaan in de woorden die hij sprak. Hij was het grote voorbeeld van het toneelspelen en dus niet voor niets werden er prijzen uitgekeerd aan mensen die zo goed konden presenteren of toneelspelen als hij. Hij kon zelfs in het buitenland spelen en mocht dan gewoon Nederlands blijven praten, door zijn wijze van presenteren begreep iedereen gewoon wat hij bedoelde met zijn presentatie Het is dus de mens graag willen zijn die  net als Louis Bouwmeester zal uitblinken in zijn presentatie of het toneelspelen als de meest unieke kunstvorm die er zal bestaan.
  • Als derde vorm van leven onderscheid de stichting Liefdeswerk de vorm van leven die werkelijk een beeld zal vormen van echte betekenis. De tekenkunst werkelijk van betekenis kan laten zijn door het beeld dat men neer kan zetten. Zoals bijvoorbeeld, vanuit het geloof gedreven de Nederlandse kunstenaar Vincent van Gogh of Rembrandt van Rijn of anders wel Marc Chagall, uit konden blinken in het betekenis geven van het beeld dat werkelijk van betekenis kon zijn. Het is dan ook niet voor niets dat Vincent van Gogh als eerste wens het geloof wilde presenteren of dat er zowel van Rembrandt als van Chagall er betekenisvolle Bijbels zijn ontstaan.
  • En ja dan dus nog als laatste of 4e vorm de mensen die zich werkelijk willen voortbewegen als mensen die zich gewoon overtreffend zullen zijn in de beweging die ze tot stand zullen brengen. Denk hierbij vooral ook even aan de beweging die Thich Nath, Martin Luther King of de Filippijn Jose Rizal zich in de recente tijd konden voortbewegen. Zijn ontvingen dus eigenlijk allen een straf die zij zeker niet verdienden en zagen kans hun overtuiging als beweging wereldwijd  te gaan  verspreiden. Maar ook kan je dan natuurlijk denken aan iemand van nog veel langer geleden en de naam droeg van Jezus Christus. Met geloof in Zijn  Werkelijke Liefde kon Hij voorgaan in werkelijk alles dat Hij was en nog steeds is. Het meest unieke van het werkelijk Zijn in het hier en nu.  Doen door voor te gaan sie Hij werkelijk was. Dus te zijn in het hier en nu in Zijn allesomvattende beweging. De dans van het leven dus zoals men dit in de kunstvorm van de dans zal willen gaan benoemen.

Met deze uitleg van de 4 verschillende vormen van leven presenteer ik natuurlijk ook de stichting Bando in het leven. Het zijn onze voorbeeldwaarden waar we naar kunnen uitkijken en waarbij de laatsgenoemde misschien voor mijzelf nog wel steeds de meest bijzondere zal zijn. Ook al wil ik zeker niet uitsluiten dan ook het uiteindelijke beeld, de klank en de presentatie van een heel grote waarde zullen zijn.

 

Liefdewerk presenteert:

Het vier waarden model

Wat is de zin van jouw leven?

Wat is een goed leven?

Wat is de zin of de waarde van jouw leven?

Als we mensen "de zin van het leven"-vraag stellen, variëren de antwoorden tussen:

  • het leven heeft geen zin
  • onze relatie met andere mensen is het belangrijkste in het leven
  • of Liefde is de zin van het leven

Als mensen te horen krijgen dat ze nog een paar maanden te leven hebben,

  1. zullen velen meer tijd in hun dierbare door gaan brengen.
  2.  nog graag even een boek willen schrijven
  3. nog even een kunstwerk willen afronden

Maar hoe benut je de tijd die je nog hebt nog het beste?

Hoe benut je je leven dus het beste? 

Ook als je niet weet of dat leven nog kort of lang duurt?

iedereen kan de vraag alleen voor zichzelf beantwoorden.

Het antwoord op de vraag is persoonlijk en voor iedere persoon verschillend.

Het antwoord is afhankelijk van wie deze vraag beantwoordt.

Het "vierwaarden model" kan je helpen te bepalen wat de zin van jouw eigen leven is.

Jouw antwoord op deze vraag ligt waarschijnlijk in een bepaald balans tussen 4 verschillende waarden.

Afhankelijk van je dominante waarde varieert de nadruk die jij gedurende je in je leven op verschillende waarden wilt leggen.

Wat is een goed leven?

Wat is het criterium van een goed leven is voor je, wanneer je zelf terugkijkt op je leven?

 

Wat een goed leven voor je is, bepaal je dus zelf.

Het is subjectief.

Niemand anders dan jijzelf bepaalt of jij een goed leven aan het lijden bent of dat je al een goed leven hebt gehad.

 

Daarnaast hebben we allemaal (vaak impliciet) criteria in ons hoofd die een soort meetlat vormen waarlangs we ons eigen leven of het leven van iemand anders leggen en beoordelen.

 

Deze meetlat is niet de waardenvrij.

Het wordt beïnvloed door

  • opvoeding
  • het land en de wereld waarin we leven
  • onze persoonlijkheid
  • cultuur
  • en opleiding

 

En het wordt ook sterk beïnvloed door onze dominante waarde uit "het vier waarden model" 

 

De kijk op de werkelijkheid die subjectief is

noemen zij wereldbeeld.

LABOR OF LOVE IN BANDO

In short, humans can be divided into 4 types of people

  • and then first of all the people who think that in life they are mainly here to win, to simply want to be the best, the smartest or the strongest at something. I am actually thinking mainly of my own father who always lived in a competition to really want to be the best musician and really wanted to try to get that first place until far into his life. But unfortunately he has always been the 2nd flutist and only the deputy 1st flutist in his Frysk Orchestra. He never achieved the definitive place of first flutist in his life, no matter how hard he tried to achieve that first place definitively. He didn't even care what city it would be in. He was fine with wanting to move to a completely different place as long as he could actually achieve first place definitively.

 

  • Secondly, there is the type of people who have come into this world to constantly want to deliver a special presentation or simply want to learn to present themselves well, perhaps in all simplicity and most recognisably, so they simply want to present themselves in the world as someone who can present himself very well. I immediately think of the example of the Dutch actor Louis Bouwmeester. He could really act or play so well that it was no longer important whether people could literally understand him in the words he spoke. He was the great example of acting and it was therefore not without reason that prizes were awarded to people who could present or act as well as he could. He could even perform abroad and was allowed to continue speaking Dutch, but because of his way of presenting everyone understood what he meant with his presentation. So it is a matter of wanting to be the person who will excel in his presentation or acting, just like Louis Bouwmeester. as the most unique art form that will ever exist.

 

  • As a third form of life, the Love Work Foundation distinguishes the form of life that will actually form an image of real meaning. The art of drawing can be truly meaningful through the image that one can create. For example, driven by faith, the Dutch artist Vincent van Gogh or Rembrandt van Rijn or Marc Chagall could excel in giving meaning to the image that could really be meaningful. It is therefore not without reason that Vincent van Gogh's first wish was to present faith or that meaningful Bibles were created by both Rembrandt and Chagall.

 

  • And yes, the last or fourth form is the people who really want to move as people who will simply surpass themselves in the movement they will create. Also consider the movement that Thich Nath, Martin Luther King or the Filipino Jose Rizal were able to push forward in recent times. In fact, they all received a punishment that they certainly did not deserve and saw the opportunity to spread their beliefs as a movement worldwide. But of course you can also think of someone from much longer ago who bore the name of Jesus Christ. With faith in His Real Love He could lead in absolutely everything that He was and still is. The most unique thing about truly Being in the here and now. Do it by showing who He really was. So to be in the here and now in His all-encompassing movement. The dance of life, therefore, as one would like to call it in the art form of dance.
  • With this explanation of the 4 different forms of life, I naturally also present the Bando Foundation in Life. These are our exemplary values that we can look forward to and the latter may still be the most special for me. Although I certainly do not want to rule out that the final image, sound and presentation will also be of great value.

 

 

Lovework presents:

The four values ​​model

What is the meaning of your life?

What is a good life?

What is the meaning or value of your life?

When we ask people "the meaning of life" question, the answers vary between:

  • life has no meaning
  • our relationship with other people is the most important thing in life
  • or Love is the meaning of life

When people are told they have a few months left to live,

  1. many will spend more time with their loved one.
  2. just  still like to write a book
  3. just want to complete a work of art

But how do you use the you have the best?

So how do you make the most of your life?

Even if you don't know whether that life will be short or long?

everyone can only answer the question for themselves.

The answer to the question is personal and different for each person.

The answer depends on who answers this question.

The "four-value model" can help you determine the meaning of your own life.

 

Your answer to this question probably lies in a certain balance between 4 different values.

Depending on your dominant value, the emphasis you want to place on different values throughout your life varies.

What is a good life?

What is the criterion of a good life for you, when you look back on your life?

 

So you decide for yourself what a good life is for you.

It's subjective.

No one but you decides whether you are living a good life or whether you have already had a good life.

 

In addition, we all have (often implicit) criteria in our heads that form a kind of yardstick against which we measure and judge our own life or the life of someone else.

 

This measuring stick is not value-free.

It is influenced by

  • upbringing
  • the country and the world we live in
  • our personality
  • culture
  • and education


And it is also strongly influenced by our dominant value from "the four values model"

 

The view of reality that is subjective

they call worldview.

Het 4-waarden Model

In het 4-waarden Model wordt beschreven waarom wij mensen doen wat wij doen.

Het 4-Waarden Model beschrijft vier waarden die ons denken en handelen sturen.

Er zijn dingen die we doen, omdat we iets willen betekenen voor iemand anders.

Andere dingen doen we omdat we beter willen worden dan we gisteren waren.

Ook doen we dingen om te winnen, om in de competitie met anderen de beste te zijn.

En we doen dingen voor het geld of de prestige die het oplevert.

En sommige dingen doen we omdat we de activiteit zelf plezierig vinden om te doen.

We doen de dingen die we doen niet zomaar.

Vaak doen we dingen zoals we de gewoon zijn.

Zoals we die altijd doen.

 

Er is een "natuurlijke" , vanzelfsprekende voorkeur voor onze manier van kijken en handelen.

We noemen dit onze drijfveren of wil tot...

Je ziet in de literatuur

  • naar geluk tevredenheid leven, ethiek, eigenlijk vier overkoepelende drijfveren,

namelijk

  1. willen winnen
  2. willen presenteren
  3. willen betekenen
  4. willen zijn

Wij allen doen veel vanuit deze vier waarden.

 

We doen de dingen die we doen:

  • omdat we willen presteren
  • Omdat we willen winnen
  • Omdat we willen betekenen
  • Omdat we willen zijn

 

Al deze waarden huil horen bij ons mensen.

De waarde willen presteren is niet beter dan de waarde zijn.

De waarde willen betekenen is niet belangrijker dan de waarden willen winnen.

Voor een goed leven dienen deze verschillende waarden tijdens ons leven in balans te zijn.

In bepaalde fasen in ons leven zullen meer tijd aan specifieke waarden besteden,

maar over het geheel gezien zijn al deze waarden belangrijk om een goed leven te leiden.

 

We hebben echter allemaal een dominante waarde.

Onze dominante waarde verklaard voor de groot deel hoe we denken

en waarom we doen wat we doen.

Deze dominanten waarde kleurt ons denken over de wereld.

Het bepaald onze kijk op de werkelijkheid.

Welke waarde bij ons dominant is,

wordt bepaald door:

  • erfelijkheid
  • opvoeding
  • en andere ervaringen

Het kan nature, nurture of een combinatie van deze twee zijn.

Onze dominante waarde voelt heel natuurlijk voor ons

en we kunnen ons bijna niet voorstellen dat andere mensen op een andere manier denken en handelen.

Sommige waarden in het model kunnen voor mensen met een andere dominante waarde bijna vies of in ieder geval interieur inferieur lijken.

Onze dominante waarde bepaalt wat we belangrijk vinden

en maakt ons gedrag voor onszelf en anderen met dezelfde dominante waarde vanzelfsprekend.

  • willen presteren
  • willen winnen
  • willen betekenen
  • willen zijn

 

The 4-value Model

The 4-Value Model describes why we humans do what we do.

 

The 4-Values ​​Model describes four values ​​that guide our thinking and actions.

There are things we do because we want to mean something to someone else.

We do other things because we want to be better than we were yesterday.

We also do things to win, to be the best in the competition with others.

And we do things for the money or prestige that it brings.

And we do some things because we enjoy doing the activity itself.

We don't just do the things we do.

We often do things the way we are used to.

Like we always do.

 

There is a "natural", self-evident preference for the way we look and act.

We call this our motivations or will to...

You see in the literature

  • living towards happiness satisfaction, ethics, actually four overarching motivations,

namely

  1. want to win
  2. want to present
  3. want to mean
  4. want to be

We all do a lot based on these four values.

 

We do the things we do:

  • because we want to perform
  • Because we want to win
  • Because we want to mean
  • Because we want to be

 

All these values ​​cry belong to us humans.

Wanting to perform the value is not better than being the value.

Wanting to mean the value is not more important than wanting to win the values.

 

For a good life, these different values ​​must be in balance throughout our lives.

At certain stages in our lives we will spend more time on specific values,

but overall, all these values ​​are important to live a good life.

 

However, we all have a dominant value.

Our dominant value largely explains how we think

and why we do what we do.

 

This dominant value colors our thinking about the world.

It determines our view of reality.

Which value is dominant for us?

is determined by:

  • heredity
  • upbringing
  • and other experiences

It could be nature, nurture or a combination of the two.

Our dominant value feels very natural to us

and we can hardly imagine that other people think and act in any other way.

Some values ​​in the model can seem almost dirty or at least interiorly inferior to people with a different dominant value.

 

Our dominant value determines what we consider important

and makes our behavior self-evident to ourselves and others with the same dominant value.

  • want to perform
  • want to win
  • want to mean
  • want to be

 

willen winnen

Willen winnen

Mensen met als dominante waarde "willen winnen" worden gedreven door

  • de opbrengst
  • de winst
  • en de prijs die ze kunnen behalen

 

Het leven wordt continu als een spel gezien dat gewonnen moet worden.

  • "Wat levert het mij op?"
  • of "waar doe ik het voor?,"

is misschien wel de belangrijkste vraag die iemand de vanuit deze drijfveer handelt zich stelt.

De winst zit dan vooral in het tastbare eindresultaat

(geld status spullen etc.)

De winnaar richt zich voornamelijk op het einddoel.

De schat aan het einde van de weg moet wel  substantieel zijn.

De inzet (de prestatie) is het noodzakelijk kwaad om het eind doel te behalen.

De waarde "willen winnen" is verwant aan het kapitalisme waarbij het streven naar een zo groot mogelijk winst van individuen een belangrijke waarde is.

De schoonheid van willen winnen

Mensen met de dominante waarde "willen winnen" schamen zich er niet voor om hun eigen belang voorop te stellen..

Zij vinden het vanzelfsprekend om voor zichzelf te kiezen.

Zij zullen niet snel iets bewust doen wat ten koste van henzelf gaat.

Ze kunnen voor zichzelf opkomen.

Bij de waarde "willen winnen" hoort volharden en risico's durven nemen.

Deze mensen twijfelen niet als ze een doel voor ogen hebben.

Ze hebben een sterke focus.

Daarnaast zijn ze flexibel en passen ze zich snel aan.

Ze zien het leven vaak als een spelletje en vooral veranderen van koers als ze denken dat ze dat dichterbij hun doel brengt!

"Just do it" is een motto.

Ze brengen passie en enthousiasme in hun acties.

Mensen met de waarde "willen winnen" geloven in zichzelf en dat ze hun doel kunnen bereiken.

Ze laten zich niet afleiden door twijfels of gemeimer over wat allemaal mis kan gaan.

Als andere mensen hun twijfels uitspreken, laten ze zich daar niet door afleiden.

Mensen met de waarde "willen winnen" kunnen heel charmant zijn.

ze schatten mensen snel in en brengen lichtheid in het contact met anderen.

Mensen met andere dominante waarden zie niet altijd de schoonheid van "willen willen" in.

De charme van 'willen winnen" vinden ze uitgekookt.

Ook vinden ze het spel om de pegels soms minder hoogstaand en chique dan hun eigen dominante waarde van bijvoorbeeld "betekenen" of "presteren".

De pathologie van "willen winnen"

Iedere waarde uit het 4-waarden Model is waardevol en kan pathologisch worden.

Iedere waarde heeft zijn eigen pathologie.

De pathologie van "willen winnen" zit in het opgaan in het eigen belang.

 

Zo ver gaan in het nastreven van de eigen belangen en kansen dat egoïsme ten koste gaat van andere mensen en mogelijk ook ten koste gaat van jezelf.

Never let the fear of striking out keep you from playing the game

(Laat de angst voor een strikeout je er nooit van weerhouden om het spel te spelen)

Babe Ruth

 

De pathologie van iedere waarde uit de 4-waarden Model komt tot uiting als het dan koste gaat van de andere waarden.

Doorschieten in de waarde "willen winnen" betekent dat het ten koste gaat van vooral de woorden "betekenen" en "zijn"

Een persoon heeft geen tijd en aandacht voor zijn persoonlijke relaties en ook de relatie met zichzelf kan verstoord raken.

 

 

 

want to win

Want to win

People whose dominant value is "wanting to win" are driven by

  • the proceeds
  • the profit
  • and the prize they can achieve


Life is constantly seen as a game that must be won.

  • "What's in it for me?
  • or "what am I doing it for?,"

is perhaps the most important question that anyone who acts based on this motivation asks themselves.

The profit lies mainly in the tangible end result

(money, status, stuff, etc.)

The winner focuses mainly on the end goal.

The treasure at the end of the road must be substantial.

The effort (the performance) is the necessary evil to achieve the end goal.

The value "wanting to win" is related to capitalism where the pursuit of the greatest possible profit for individuals is an important value.

The beauty of wanting to win

People with the dominant value of "wanting to win" are not ashamed to put their own interests first.

They take it for granted to choose for themselves.

They will not easily consciously do something that is to their own detriment.

They can stand up for themselves.

The value of "wanting to win" involves persevering and daring to take risks.

These people don't hesitate when they have a goal in mind.

They have a strong focus.

In addition, they are flexible and adapt quickly.

They often see life as a game and especially change course if they think it will bring them closer to their goal!

“Just do it” is a motto.

They bring passion and enthusiasm to their actions.

People with the value of "wanting to win" believe in themselves and that they can achieve their goal.

They are not distracted by doubts or worries about what could go wrong.

When other people express their doubts, they don't let it distract them.

 

People with the "want to win" value can be very charming.

they quickly assess people and bring lightness to contact with others.

 

People with other dominant values do not always see the beauty of "wanting to want".

They think the charm of 'wanting to win' has been exhausted.

They also sometimes find the game of pegels less high-quality and chic than their own dominant value of, for example, "meaning" or "performing".

The pathology of "wanting to win"

Every value from the 4-value Model is valuable and can become pathological.

Every value has its own pathology.

The pathology of "wanting to win" lies in being preoccupied with one's own interests.

Going so far to pursue one's own interests and opportunities that egoism comes at the expense of other people and may also be at the expense of oneself.

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.

Babe Ruth

 

 

The pathology of each value from the 4-value Model is manifested if it is at the expense of the other values.

Overshooting the value "wanting to win" means that it is at the expense of the words "mean" and "being" in particular.

A person does not have time and attention for his personal relationships and the relationship with himself can also become disturbed.

willen presteren 

Willen presteren 

Iemand met de dominante waarde "willen presteren" wordt gedreven door beter te willen worden.

De reis is voor deze personen belangrijker dan de eindbestemming 

Deze personen halen voldoening uit de weg ernaar toe.

Ze genieten van hard werken.

Het kan voor mensen het deze dominante waarde altijd weer beter.

Ze zijn vaak heel kritisch naar anderen, maar vooral naar zichzelf.

Ze richten zich op het proces.

Niet het eind doel is van belang, maar het presteren zelf.

Ze genieten van de weg ernaartoe.

De top is niet het einddoel, dat is mooi als het bereiken.

De winst is bijvangst

Stapje voor stapje werken, elke keer weer met dat volgende kleine doel voor ogen: beter worden.

Het "willen presteren" heeft verwantsap met het Calvinisme waarbij de nadruk wordt gelegd op

  • hard werken.
  • Sober leven 
  • het woekeren met talenten

De schoonheid

van "willen presteren"

Mensen met de dominante waarde "willen presteren" vinden het leveren van kwaliteit heel belangrijk.

Ze hebben een hoge intrinsieke motivatie om goed werk af te leveren.

Ze willen graag leren en zichzelf verbeteren.

Ze zijn niet snel tevreden en gaan grondig te werk.

Andere mensen kunnen op hun rekenen.

Deze mensen hebben een sterke motivatie om hun werk goed te doen.

Ze willen graag beter worden en groeien.

Hun doel is beter worden dan ervoor.

Steeds weer.

Mensen met deze dominante waarde zijn nooit klaar.

Het kan in hun ogen altijd beter.

De schoonheid zit hem bij deze waarde in het werk doen.

Steeds een stapje meer en verder doen.

Ze willen meer eruit halen.

Ze zijn precies en gedetailleerd.

Ze zetten door en gaan verder waar anderen al afgehaakt zijn.

Deze mensen zitten altijd een stap meer.

Het zijn doorzetters en perfectionisten.

Het zijn vakmensen en ambachtslieden

die gedreven en gepassioneerd zijn in hun eigen vak.

De pathologie

van "willen presteren"

De pathologie van deze waarde ligt op de loer als mensen met deze dominante waarde geen balans kunnen vinden met de waarde "willen zijn"

  • Mensen werken dan te hard
  • gunnen zich geen tijd en rust om te ontspannen 
  • zijn niet tevreden met hun eigen prestaties.
  • ze kunnen niet meer relativeren 
  • kunnen niet omgaan met die stress die hun eigen "moeten presteren" oplevert.

Vooral het moeten in hun denken levert veel spanning op.

Mensen met als dominante waarde "willen presteren" zonder balans met andere waarden, lopen gevaar op een burnout.

 

Boy, you will move mountains!

Today is your day!

Your mountain awaits you,

so get going!

Dr. Seuss

 

Jongen, je gaat bergen verzetten!

Vandaag is jouw dag!

Jouw berg wacht op je,

dus ga op pad!

Dr. Seuss

want to perform

Wanting to perform

Someone with the dominant value "wanting to perform" is driven by wanting to get better.

For these people, the journey is more important than the final destination.

These people get satisfaction from getting there.

They enjoy hard work.

Things can always get better for people with this dominant value.

They are often very critical of others, but especially of themselves.

They focus on the process.

It is not the end goal that is important, but the performance itself.

They enjoy the road "getting there."

The top is not the end goal, that's nice if we reach it.

The profit is bycatch.

Working step by step, each time with that next small goal in mind: getting better.

The "want to perform" is related to Calvinism where emphasis is placed on

  • hard work.
  • Sober living
  • the proliferation of talents

 

The beauty

of "wanting to perform"

People with the dominant value "wanting to perform"

find delivering quality very important.

They have a high intrinsic motivation to do good work.

They are eager to learn and improve themselves.

They are not easily satisfied and work thoroughly.

Other people can count on them.

These people have a strong motivation to do their job well.

They want to improve and grow.

Their goal is to become better than before.

Time and again.

People with this dominant value are never ready.

In their eyes, things can always be better.

The beauty of this value is in doing the work.

Always taking a step more and further.

They want to get more out of it.

They are precise and detailed.

They persevere and continue where others have already stopped.

These people are always one step ahead.

They are go-getters and perfectionists.

They are professionals and craftsmen

who are driven and passionate about their own profession.

The pathology

of "wanting to perform"

The pathology of this value lurks when people with this dominant value cannot find a balance with the value of "wanting to be"

  • People then work too hard
  • do not allow themselves time and peace to relax are
  • not satisfied with their own performance.
  • They can no longer put things into perspective
  • cannot deal with the stress that their own "having to perform" causes.

 

The need to think in particular causes a lot of tension.

People whose dominant value is "wanting to perform" without balance with other values ​​are at risk of burnout.

 

Boy, you're going to move mountains!

Today is your day!

Your mountain awaits you,

so get going!

Dr. Seuss

Naar het ongelooflijke kassucces van Beatles en Rolling Stones waarin een klein groepje mensen duizenden mensen kon motiveren

Om plaatjes te verkopen, ontstond er een brein van managers om geld te willen gaan verdienen.

Ja echt ceel geld te gaan verdienen.

En dit gebeurde toen  ook.

Er werd een advertentie gezet in de krant voor een paar jonge artiesten.

Er werden  soortgelijke tekst als die van de Beatles of The Rolling Stones gecreëerd .

Alles dus op een slimme en uitgedachte manier.

Zo onderstonden "de Monkees."

En ja hoor, ze sloegen aan als een bom vanuit dit winstgevend concept.

 

To the incredible box office success of the Beatles and Rolling Stones in which a small group of people could motivate thousands of people.

To sell pictures, a brain of managers emerged to want to make money.

Yes, really want to make money.

And this happened then too.

An advertisement was placed in the newspaper for some young artists.

Similar lyrics to those of the Beatles or The Rolling Stones were created.

Everything in a smart and well-thought-out way.

This is what "the Monkees" endured.

And yes, they were a huge success based on this profitable concept.

Service to others is de rent you

Pay for your room here of earth

Muhammad Ali

Dienstbaarheid aan anderen is de huur van jou
Betaal hier op aarde voor je kamer
Mohammed Ali

Willen betekenen

willen betekenen

Iemand die "wil betekenen" wil van waarde zijn voor een ander.

Zij of hij wil gewaardeerd worden door de ander en door zichzelf voor alles wat zij doet en geeft.

De crux van de betekenaar is het goede doen.

Een waardevol leven is een leven dat in dienst heeft gestaan van anderen. (Je kinderen, je partner, je medemens, de natuur, het bedrijf etc.)

Deze personen genieten van zich inzetten voor de ander.

Dit is niet ombaatzuchtig.

Ze geven en willen betekenen omdat ze zichzelf hierdoor goed voelen en daar is niets mis mee.

De waarde "willen betekenen" heeft een sterke link met religies waarin naastenliefde centraal staat.

Bij de wil om te betekenen zie je dat het gedrag van de ander van de mens en de keuzes die hier uit voortvloeien, gericht zijn om van betekenis te zijn voor de medemens, voor de samenleving, voor hun gezin etc.

De betekenaars vinden het heel belangrijk om "goed te doen" voor anderen.

Als ze dit goed lukt, zullen ze ook tevreden zijn met zichzelf.

De schoonheid

van "willen betekenen"

Personen met de dominante waarde "willen betekenen" gunnen andere mensen veel en denken aan wat goed voor is voor anderen.

Ze kunnen zich goed inleven in de wensen en behoeften van anderen.

Ze zijn zorgzaam en hebben oog voor de zwakkeren in de samenleving.

Hun eigen belang gaat niet ten koste van het belang van de ander.

Ze doen hun best om goed te doen voor anderen.

Mensen met deze dominante waarde kunnen goed zorgen voor anderen zonder hierbij aan zichzelf te denken.

Hun eigen belang zit in het dienen van de ander.

Niet om er iets van de ander voor terug te krijgen, maar omdat hun eigen belang gediend wordt door iets te betekenen voor iemand anders.

Ze genieten van het helpen en iets betekenen voor anderen.

De pathologie

van "willen betekenen"

Als personen met deze dominante waarde altijd maar anderen willen vooropstellen en de balans met andere waarden vergeten kan deze waarde ten koste gaan van hun eigen gezondheid en Welzijn 

Ze cijferen zichzelf weg en de raken het contact kwijt met zichzelf en weten niet meer wat ze zelf belangrijk vinden en wie ze zelf zijn.

De waarde van hun bestaan, bestaat bij de waardering van anderen en als er geen waardering komt, lijkt het voor hem alsof hun leven zinloos is.

De pathologie ligt in de vervreemding van zichzelf en hun eigen behoeften en wensen.

 

what can you do to promote worlds peace?

Go Home and love your family

Moeder Teresa

wat kunt u doen om de wereldvrede te bevorderen?
Ga naar huis en heb je familie lief

Moeder Teresa

Service to others is the rent you

pay for your room Here of Earth

Muhammed Ali

 

 

 

Want to mean

want to mean

Someone who "wants to mean" wants to be of value to someone else.

She or he wants to be appreciated by others and by herself for everything she does and gives.

The crux of the signifier is doing the right thing.

A valuable life is a life that has been in the service of others. (Your children, your partner, your fellow man, nature, the company, etc.)

These people enjoy working for others.

This is not selfless.

They give and want to mean something because it makes them feel good and there is nothing wrong with that.

The value "wanting to mean" has a strong link with religions in which charity is central.

With the will to mean, you see that the behavior of other people and the choices that arise from this are aimed at being meaningful for fellow human beings, for society, for their family, etc.

The signifiers find it very important to "do good" for others.

If they can do this well, they will also be satisfied with themselves.

The beauty

from "want to mean"

People with the dominant value "wanting to mean" give other people a lot and think about what is good for others.

They can empathize well with the wishes and needs of others.

They are caring and have an eye for the weaker in society.

Their own interests are not at the expense of the interests of others.

They do their best to do good for others.

People with this dominant value can take good care of others without thinking about themselves.

Their own interest lies in serving the other.

Not to get anything in return from the other person, but because their own interests are served by meaning something to someone else.

They enjoy helping and making a difference for others.

The pathology

from "want to mean"

If people with this dominant value always want to put others first and forget the balance with other values, this value can be at the expense of their own health and well-being.

They ignore themselves and lose touch with themselves and no longer know what they consider important and who they are.

The value of their existence consists in the appreciation of others and if there is no appreciation, it seems to him as if their lives are meaningless.

The pathology lies in the alienation from themselves and their own needs and desires.

 

What can you do to promote world peace?

Go Home and love your family

Mother Teresa

May you live

all the days

of your life

Jonathan Swift

Moge je leven
alle dagen
van jouw leven

Jonathan Swift

willen zijn

willen zijn

De waarde "willen zijn" kenmerkt zich door acceptatie van de ander en van zichzelf.

De mensen die een sterke wil tot zijn hebben, zijn in staat zichzelf te zijn, zichzelf te accepteren met al hun goede en minder goede eigenschappen en gedrag.

Het is goed zoals ik ben.

Veelal is het daarmee ook goed zoals het is.

Onbegrijpelijk voor anderen, maar ook leidend tot bewondering.

Onbegrijpelijk voor anderen die een sterke andere dominante waarde hebben:

Ga eens wat doen.

Wees niet zo egoïstisch of op jezelf gericht.

Maak eens wat van je leven (of dit is toch geen leven).

De "zijner" heeft daar over het algemeen geen boodschap aan, en doet zijn of haar eigen ding.

Er is geen sprake van een reis of einddoel of bestemming.

Er is sprake van de zon die opgaat ... en dat is het.

De waarde "willen zijn" is verwant aan het Boedhisme en Taoisme.

Bij "willen zijn" is het gedrag van een persoon gericht op de ontwikkeling tot een beter mens.

Niet in de zin van "betekenen" waar het gaat om goed.doen.

Ook niets in de zin van "presteren", maar meer in de zin van zelf-acceptatie.

De persoonlijke ontwikkeling is vooral gericht op het accepteren van het eigen zijn, onafhankelijk van de prestatie die geleverd wordt.

De tevredenheid met zichzelf en met de omgeving is heel groot is een heel groot als zij zichzelf geaccepteerd hebben.

De schoonheid van "willen zijn"

Mensen met de waarde "zijn" voelen zich comfortabel hier met wie ze zijn en accepteren ook anderen volledig.

Ze voelen zich één met anderen en de wereld.

Ze laten zich niet gek maken door status of geld.

Deze mensen zijn niet bezig met de waan van de dag.

Ze weten dat het echte goud te vinden is in de rust van het accepteren van wat is.

Het leven leven, dat is genoeg.

De pathologie van "willen zijn"

Als "willen zijn" niet in balans is met andere waarden uit het 4-Waarden Model kan het pathologisch worden en ontaarden in passiviteit of zelfs aangeleerde hulpeloosheid.

De pathologie zit in dat alle mensen zichzelf te weinig uitdagen, waardoor ze vast kunnen komen te zitten in hun eigen voor waarheid.

Het besef van de zinloosheid van het bestaan kan de schoonheid van het leven gaan domineren.

Be happy for this moment

This moment is your life

Omar Khayyam

Wees blij voor dit moment
Dit moment is jouw leven

Omar Khayyam

 

May you live

all the days

of your life

Jonathan Swift

 

 

 

want to be

Want to be

The value "wanting to be" is characterized by acceptance of others and of oneself.

People who have a strong will to be are able to be themselves, to accept themselves with all their good and less good qualities and behavior.

 

It's okay the way I am.

Often it is also good the way it is.

Incomprehensible to others, but also leading to admiration.

Incomprehensible to others who have a strong other dominant value:

Go do something.

Don't be so selfish or self-centered.

Make something of your life (or this isn't life after all).

The "his" person generally doesn't care about that and does his or her own thing.

There is no journey or end goal or destination.

There's talk of the sun rising... and that's it.

The value "wanting to be" is related to Buddhism and Taoism.

When "wanting to be", a person's behavior is aimed at developing into a better person.

Not in the sense of "meaning" when it comes to doing good.

Also nothing in the sense of "performance", but more in the sense of self-acceptance.

Personal development is mainly aimed at accepting one's own being, regardless of the performance delivered.

Satisfaction with themselves and with the environment is very high and very high if they have accepted themselves.

The beauty of "wanting to be"

People with the value of "being" feel comfortable with who they are and also fully accept others.

They feel one with others and the world.

They are not fooled by status or money.

These people are not concerned with the issues of the day.

They know that the real gold is found in the peace of accepting what is.

Living life, that's enough.

The pathology of "wanting to be"

If "wanting to be" is not in balance with other values ​​from the 4-Value Model, it can become pathological and degenerate into passivity or even learned helplessness.

The pathology lies in the fact that all people do not challenge themselves enough, which can cause them to become stuck in their own truth.

The realization of the meaninglessness of existence can dominate the beauty of life.

Be happy for this moment

This moment is your life

Omar Khayyam

 

Hoe bepaal je je eigen dominante waarde?

De eerste vraag die we mensen stellen als we iemand het 4-Waardenmodel hebben uitgelegd is:

wat is jouw dominante waarde?

De meeste mensen kunnen heel snel aangeven wat hun dominante waarde is.

En daarna vragen we door:

Hoezo is dat jouw dominante waarde?

Om je dominant te waarde te bepalen is het goed om niet te veel te weten of het model.

Iedere waarde is neutraal en kan goed en slecht ingevuld worden.

Lees dus niet verder en bepaal je eigen dominante waarde.

 

Playlist

voor de 4-Waarden van het leven

willen winnen

we are The Champions (Queen)

That's What I like (Bruno Mars)

Miljonair (Lil Kleine en Ronnie Flex)

willen  presteren

Shallow (Lady Gaga en Bradley Cooper)

working 9 to 5 (Dolly Parton)

willen betekenen

Fly me to the moon moon (Doris Day)

man is the mirror ( )Michael Jackson)

stands by me (Ben E. King)

willen zijn

Justin perfect Day (Lou Reed)

Happy (Pharell Williams)

What A wonderful World (Louis Armstrong)

 

wat kan het 4-Waarden model opleveren?

Het 4-Waarden Model zorgt voor bewustwording, zelfkennis en kennis over anderen.

Het heeft verschillende voordelen op of opbrengsten.

1) De zin van je eigen leven bepalen.

Door kennis over het 4-Waarden Model kun je als je ontevreden tevreden bent over je leven andere waarden in je leven adopteren, zodat je leven meer in balans komt.

2) Zelfkennis

Door het 4-Waarden Model krijg je meer inzicht in je in je eigen denken en handelen.

Je begrijpt jezelf beter

3)  Je doelen behalen

Als je bepaalde doelstellingen hebt, die niet van de grond komen, kun je het met behulp van het 4-Waarden Model bepalen of je eigen dominante waarde je op dit punt in de weg zit

En proberen om met een andere waarde (dus ander gedrag of een andere manier van denken) wel tot actie kunt overgaan.

4) Begrip van voor anderen

Door het 4-Waarden Model ga jij de mensen die een andere dominante waarde hebben beter begrijpen.

Door te omarmen dat de andere waarden in het 4-Waarden Model, net zoveel waarde hebben en net zo belangrijk zijn als je eigen dominante waarde, begrijp je beter waarom andere mensen zijn hoe ze zijn. Dit begrip zorgt voor betere relaties met mensen die belangrijk voor je zijn.

5) Motiveren van anderen

Door je kennis en begrip van de dominante waarde van de ander kun je anderen met een ander andere waarde motiveren.

Je kunt de taal van de ander leren spreken.

"How do you determine your own dominant value?

The first question we ask people when we have explained the 4-Value Model to someone is:

what is your dominant value?

Most people can quickly identify their dominant value.

And then we ask:

Why is that your dominant value?

To determine your dominant value, it is good not to know too much about the model..

Each value is neutral and can be interpreted as good or bad.

So read no further and determine your own dominant value.

 

playlist

for the 4-Values of life

want to win

We are The Champions (Queen)

That's What I like (Bruno Mars)

Millionaire (Lil Kleine and Ronnie Flex)

want to perform

Shallow (Lady Gaga and Bradley Cooper)

working 9 to 5 (Dolly Parton)

want to mean

Fly me to the moon moon (Doris Day)

man is the mirror (Michael Jackson)

Stands by me (Ben E. King)

want to be

Justin Perfect Day (Lou Reed)

Happy (Pharell Williams)

What A Wonderful World (Louis Armstrong)

 

what can the 4-Values model deliver?

The 4-Values Model provides awareness, self-knowledge and knowledge about others.

it has several benefits or returns.

1) Determine the meaning of your own life.

Through knowledge about the 4-Values Model, if you are dissatisfied with your life, you can adopt other values in your life, so that your life becomes more balanced.

2) Self-knowledge

The 4-Values Model gives you more insight into your own thinking and actions.

You understand yourself better

3)  Achieving your goals

If you have certain objectives that do not get off the ground, you can use the 4-Value Model to determine whether your own dominant value is getting in the way at this point.

And trying to take action with a different value (i.e. different behavior or a different way of thinking).

4) Understanding for others

The 4-Value Model will help you better understand people who have a different dominant value.

By embracing that the other values in the 4-Value Model have just as much value and are just as important as your own dominant value, you better understand why other people are the way they are. This understanding creates better relationships with people who are important to you.

5) Motivating others

Through your knowledge and understanding of the other person's dominant value, you can motivate others with a different value.

You can learn to speak the other person's language..

Aan de slag met het 4-Waarden Model

  1. Wat is je dominante waarde?
  2. Hoort deze dominante waarde echt bij jou of is je dominante waarde van buitenaf opgelegd door ouderschap, ouders of omstandigheden
  3. Waar ben jij blij en tevreden mee in je leven? Welke waarde uit het 4-waarden Model hoort hier bij?
  4. Ten koste van welke waarde heb jij je dominante waarde ingezet? Waar ben je niet blij en ontevreden over in je leven?
  5. Wat hebben bovenstaande antwoorden of kennis over je dominante waarde je opgeleverd?
  6. Wat is de zin van jouw leven?
  7. Wat zou je willen veranderen in je eigen leven? Waarom is dat belangrijk voor je? (Als je niets wilt veranderen in je leven, hoef je vraag 8 t/m 10 niet de beantwoorden.
  8. Welke (wens)waarde uit het 4-Waarden Model past bij de verandering die je wilt bewerkstelligen?
  9. Wat zijn de verschillen tussen jouw dominante waarde in jouw wenswaarde? Welk gedrag of wereldbeeld van jouw wenswaarde is belangrijk om jou doel te bereiken?
  10. Hoe kun je concreet aan de slag met dit nieuwe gedrag of wereldbeeld? Wat wordt jouw plan?

 

Iedere waarde uit het 4-Waardenmodel heeft een eigen wereldbeeld

Tijdens het schrijven van dit boek kregen wij (de auteurs) regelmatig discussies over hoe je het model zou kunnen toepassen.

We merkten na een tijdje dat dit kwam door onze verschillende dominanten waarden vertelt dominante waarden.

Mechteld ( dominante waarde willen presteren) vond het vanzelfsprekend dat het model nuttig was omdat je door het model succesvoller kon worden en doelen kon behalen die voorheen niet van de grond kwamen.

Zij zag het model als een mogelijkheid om beter te gaan presteren.

Eric vond het model vooral nuttig omdat hij zag dat de model ervoor zorgde dat mensen elkaar beter gingen begrijpen. Zijn dominante waarde is betekenen.

 

Getting started with the 4-Values Model

  1. What is your dominant value?
  2. Does this dominant value really belong to you or has your dominant value been imposed from outside by parenting, parents or circumstances.
  3. What are you happy and satisfied with in your life? Which value from the 4-value Model belongs to this?
  4. At what cost have you deployed your dominant value? What are you unhappy and dissatisfied with in your life?
  5. What have the above answers or knowledge about your dominant value given you?
  6. What is the meaning of your life?
  7. What would you like to change in your own life? Why is that important to you? (If you don't want to change anything in your life, you don't have to answer questions 8 to 10.)
  8. Which (desired) value from the 4-Values Model fits the change you want to bring about?
  9. What are the differences between your dominant value and your desire value? Which behavior or worldview of your desired value is important to achieve your goal?
  10. How can you actually get started with this new behavior or worldview? What will your plan be?


Each value from the 4-Value Model has its own worldview

While writing this book, we (the authors) regularly had discussions about how you could apply the model.

After a while we noticed that this was due to our different dominant values.

 

Mechteld (wanting to perform dominant value) thought it self-evident that the model was useful because the model allowed you to become more successful and achieve goals that had previously not gotten off the ground.

She saw the model as an opportunity to improve performance.

Eric found the model especially useful because he saw that the model helped people understand each other better. Its dominant value is meaning.

hoe kun je nieuwe waarde adopteren?

Leren denken en handelen in een waarde die vreemd voor je is, is als het leren spreken van een vreemde taal.

Deze taal lijkt in bijna niets op de taal die je vanaf je geboorte of eerder hebt gehoord, en waarmee je bent opgegroeid.

De taal van je wenswaarde is alsof je een cultuurshock krijgt. Het voelt vreemd, onnatuurlijk en waarschijnlijk vind je de denkwijze van deze waarde vreemd, minderwaardig of zelfs slecht!

Misschien zul je deze vreemde taal altijd met een zwaar accent blijven spreken, maar dat wil niet zeggen dat je de taal niet kunt leren. Als je maar inziet waar je het voor doet.

Om te leven vanuit een andere waarde (jouw wenswaarde) zul je andere tactieken en een ander wereldbeeld moeten gebruiken dan je in je dominante waarde doet.

  • kijk naar de kenmerken van jouw wenswaarde en zoek de verschillen met je eigen dominante waarde.
  • ontdekt De schoonheid van je wenswaarde.
  • Motiveer jezelf om het perspectief en wereldbeeld van je wenswaarde te ontdekken in verschillende situaties.
  • Spreek je zelf toe volgens je wenswaarde.
  • Ga denken volgens je wenswaarde.
  • Kies een themalied dat je wenswaarde goed uitdrukt en luister hier regelmatige naar.
  • Pak dingen aan volgens je wenswaarde.

 

 

how can you adopt new value?

Learning to think and act in a value that is foreign to you is like learning to speak a foreign language.

This language is almost nothing like the language you have heard and grown up with from birth or before.

The language of your desire value is like having a culture shock. It feels strange, unnatural and you probably find the mindset of this value strange, inferior or even bad!

You may always speak this foreign language with a heavy accent, but that doesn't mean you can't learn the language. As long as you realize what you are doing it for.

To live from a different value (your desire value) you will have to use different tactics and a different worldview than you do in your dominant value.

 

  • look at the characteristics of your desired value and find the differences with your own dominant value.
  • discovered The beauty of your desire value.
  • Motivate yourself to discover the perspective and worldview of your desire value in different situations.
  • Speak to yourself according to your desired value.
  • Start thinking according to your desired value.
  • Choose a theme song that clearly expresses your desire value and listen to it regularly.
  • Approach things according to your desire value.

de maan

en de 4-Waarden van het leven

De verschillende waarden kijken allemaal vanuit een ander wereldbeeld naar de maan.

willen winnen

We 'll Go into orbit, we'll go to the moon,

this business has no limits

Richard Branson

willen presteren

We choose to go to the moon in this decade

and do the other things, not because they are easy,

but because they are hard 

John f Kennedy

willen betekenen

if there are people in the on the moon

we will go there too 

moeder Theresa

willen zijn

It is a beautiful and delightful sign site to

behold the body of the Moon

Galileo Galilei 

 

willen winnen

We gaan in een baan om de aarde, we gaan naar de maan, dit bedrijf kent geen grenzen

Richard Branson

willen optreden

Wij kiezen ervoor om dit decennium naar de maan te gaan en de andere dingen doen, niet omdat ze gemakkelijk zijn, maar omdat ze moeilijk zijn

John F. Kennedy

wil betekenen

als er mensen op de maan zijn wij gaan daar ook heen

moeder Theresa

willen zijn

Het is een mooie en heerlijke bordsite bewaar het lichaam van de maan

Galileo Galilei

the moon

and the 4-Values of life

The different values all look at the moon

from a different world view.

want to win

We'll Go into orbit, we'll go to the moon,

this business has no limits

Richard Branson

want to perform

We choose to go to the moon in this decade

and do the other things, not because they are easy,

but because they are hard

John f Kennedy

want to mean

if there are people in the on the moon

we will go there too

mother Theresa

want to be

It is a beautiful and delightful sign site to

keep the body of the Moon

Galileo Galilei

 

want to win

We're going into orbit, we're going to the moon, this company knows no boundaries

Richard Branson

want to perform

We choose to go to the moon this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard

John F Kennedy

wants to mean

If there are people on the moon, we will go there too

mother Theresa

want to be

It is a beautiful and delightful board site save the body of the moon

Galileo Galilei

over Liefdeswerk

Liefdewerk helpt mensen bij het creëren van een goed leven.

Dit doen wij door een workshops training en coaching.

Ook coachen wij individuum en paren op het gebied van de liefde.

Voor bedrijven organiseren we in-company trainingen op maat over het 4-Waarden Model.

Meer weten over het vierwaarden model?

neem contact met ons op via info@liefdewerk.org

of via www.liefdewerk.org

Praat over het 4-Waarden Model met vrienden, familie en collega's en geef de boekje door.

Wij horen heel graag jouw ervaring met het vier waarden model.

 

Eric van Veen

Over zijn ontdekking van het 4-Waarden Model

Ik heb meegemaakt wat het is om heel rijk te zijn.

Mijn vader had miljoenen verdiend met een internationaal transportbedrijf.

Heel hard gewerkt en veel geld verdiend.

Het kon niet op.

Alles was mogelijk: villa's met zwembaden,

prachtige schilderijen dan aan de muur,

mooie auto's.

En maakte het gelukkig?

Nee

Was het lekker?

Ja hoor.

Wat mij opviel was dat al het geld niemand echt gelukkig maakte.

Al die andere rijke mensen in villa's met een mooie spullen waren ze gelukkig?

Meestal niet.

In 2003 overleed mijn vader.

Hij liet mij mijn moeder achter met veel schulden.

Dat gaf veel ellende en stress.

Maakte het verlies van al die rijkdom veel uit?

Nee 

 

Hoe is dat mogelijk?

Hoe kan het dat het geld mijn moeder, en mij ook niet, niets speciaals bracht?

Hoe kan het dat het verlies van geld niet leidde tot een groot gevoel van ongeluk?

Mechteld en ik hebben het geheim daarvan ontdekt.

Het heeft te maken met de 4-Waarden van het leven.

Deze vier waarden samen leiden tot een waardevol leven.

Vaak kiezen mensen onbewust ervoor slechts één of twee waarden in hun leven in te zetten.

Zij leven heel dominant volgens slechts één van de waarden.

Dat is meestal niet voldoende om voor een waardevol leven.

het resultaat is ontevredenheid of een knagend gevoel van; is dit het nu?

 

Van jongs af aan ben ik bezig met de waarde van het leven wat maakt een leven.

Wat maakten leven waardevol?

Wat maakt een leven een goed leven?

Het zijn moeilijke en intrigerende vragen die mij altijd gefascineerd hebben.

 

Mechteld van Rheenen

Over de zin van het leven.

Ik ben altijd heel nieuwsgierig waarom mensen doen wat ze doen.

Als kind kon ik urenlang stiekem luisteren naar de gesprekken die mijn moeder voerde met familieleden en bekenden.

Later merkte ik dat veel mensen niet beseffen hoeveel invloed ze hebben kunnen hebben op een eigen leven.

 

Het 4-Waarden Model is een model dat je helpt om je eigen leven te creëren.

De zin van je leven bepaal je namelijk zelf.

Ik wil al heel lang schrijfster worden.

Het 4-Waarden model heeft mij geholpen om om de eerste stappen die voor te zetten.

about Work of Love


Work of love helps people create a good life.

We do this through training and coaching workshops.

We also coach individuals and couples in the field of love.

We organize tailor-made in-company training courses on the 4-Values Model for companies.

Want to know more about the four-value model?

please contact us at info@liefdewerk.org

or via www.liefdewerk.org

Talk about the 4-Values Model with friends, family and colleagues and pass on the booklet.

We would love to hear your experience with the four values model.

Eric van Veen

About his discovery of the 4-Value Model

I have experienced what it is like to be very rich.

My father had made millions with an international transportation company.

Worked very hard and earned a lot of money.

It couldn't be done.

Everything was possible: villas with swimming pools,

beautiful paintings on the wall,

nice cars.

And did it make you happy?

No

Was it good?

Sure.

What struck me was that all the money didn't really make anyone happy.


All those other rich people in villas with nice things, were they happy?

Mostly not.

In 2003 my father passed away.

He left me my mother with a lot of debts.

That caused a lot of misery and stress.

Did losing all that wealth make much of a difference?

No

How is that possible?

How come the money didn't bring anything special to my mother, or to me?

How come the loss of money did not lead to a great sense of unhappiness?

Mechteld and I have discovered the secret of this.


It has to do with the 4 Values of life.

These four values together lead to a valuable life.


People often unconsciously choose to use only one or two values in their lives.

They live very dominantly according to only one of the values.


That is usually not enough for a valuable life.


the result is dissatisfaction or a nagging feeling of; is this it now?


These are difficult and intriguing questions that have always fascinated me.

 

What made life valuable?

What makes a life a good life?


These are difficult and intriguing questions that have always fascinated me.

 

Mechteld van Rheenen

About the meaning of life.
I'm always very curious about why people do what they do.

As a child, I could secretly listen for hours to the conversations my mother had with family members and acquaintances.

Later I noticed that many people do not realize how much influence they can have on their own lives.

 

The 4-Values Model is a model that helps you create your own life.

You determine the meaning of your life yourself.

I have wanted to be a writer for a long time.

The 4-Values model has helped me to take the first steps.